keskiviikko 9. maaliskuuta 2016

Vailla syytä herätä

Ei soi aamuisin herätyskellot, ei ole velvollisuuksia joita pitäisi täyttää.
Ehkä joku työn uuvuttama toivoisi sellaista. Saisi olla ja vetelehtiä päivän, kaksi. Minäkin olin joskus sellainen. Siitä on yli kymmenen vuotta. Olin koulun ja työn uuvuttama ja odotin vapaapäivää.
Mutta nyt. Vuodesta toiseen samaa päämäärättömyyttä. Vailla syytä herätä mihinkään päivään. Voin sanoa että tässä ei ole mitään hyvää. Ei yhtään mitään.

Yhtenä aamuna herätyskello herätti kuudelta että ehdin juoda aamukahvit ja mennä suuhygienistille sovittuun aikaan. Olin unohtanut aamuruuhkat. Miltä ne tuntuu. Metro täynnä ihmisiä kiirehtimässä päivän menoihin. Osalla kahvimukit käsissä.
Katselin ihmisiä samalla kun musiikki soi kuulokkeissani ja mietin. Mietin että minäkin tahtoisin olla kuin nuo ihmiset. Että olisi syy herätä, että olisi jokin paikka jonne mennä ja jossa minua tarvittaisiin. Että olisi joku merkitys olla olemassa. Että päivät olisi muutakin kun kipuilua ja unen odottamista.
Ja kuinka moni ajatteleekaan että me masentuneet ja mielenterveysongelmaiset vaan laiskotellaan ja vältellään töitä, mutta ei se ole niin. Uskon että moni haluaisi tehdä jotain, mutta vaihtoehtoja on vähän kun voimavarat ovat vähäiset ja kipu usein läsnä. Puhumattakaan yhteiskunnan vaatimuksista sopeutua kilpajuoksuun ja tehokkuuteen josta moni putoaa.



Blogi on jäänyt, niinkuin koko kirjoittaminenkin. Liiallinen väsymys patoaa ajatukset. Monesti olen yrittänyt kirjoittaa, tuijottanut tyhjää ruutua saamatta kirjoitettua kun lauseen tai pari. Ja pyyhkinyt kaiken pois ja ajatellut että ketä ajatukseni edes kiinnostaa.
Lähinnä kuitenkin kirjoitan itseäni varten, en lukijoita haaliakseni. Ja tuskin blogini synkkyys moneen vetoaakaan. Haluan vain kirjoittaa asiat aidosti niin kuin ne ovat. Olen totaalisen kyllästynyt kiiltokuvaelämiin ja ihmisten tapaan miellyttää ihmisiä jakamalla vain sitä parempaa osaa elämästä, usein vääristellen totuutta. Tämä on minun tapani. Jos joku tänne eksyy lukemaan ja saa jotain tästä irti, tottakai se ilahduttaa. Haluan kuvata elämääni vaikean masennuksen keskellä aidosti ja kaunistelematta.

Ihmisuhteeni ovat myös myrskynneet aikalailla ja olen joutunut luopumaan kahdesta pitkästä ystävyyssuhteesta. Olen ihminen, joka mieluummin on yksin kun suhteissa, joissa minuun ei luoteta tai haluta aidosti olla kanssani tekemisissä. Siksi olen kaikesta kivusta huolimatta luopunut. Vaikka yksinäisyys syvenee syvenemistään ja jäljelle ei jää juuri ketään.
Päivät kiertävät samaa yksinäisyyden kehää ja lähikaupan kassa saattaa olla parin viikon aikana ainut livekontakti. Hoitokontaktin lisäksi. Se on pysynyt tiiviinä edelleen.

Kamerakin on jäänyt pölyttymään hyllyyn eikä siksi olekkaan liittää tänne yhtäkään kuvaa. Ehkä joku päivä menen kuvaamaan, ajattelen, ja viikot kuluvat. Sama kirjoittamisen kanssa.
Kaikki on samaa harmaata enkä saa otetta mistään. Lääkärini yrittää jankuttaa että tämä menee ohi. Tulee paremmat hetket, paremmat päivät. On vaikea uskoa.
Kävin apulaisylilääkärinkin luona sillä ajatuksella jos hän keksisi jotain lääkettä mitä kokeilla vielä. Surullisen toivoton teksti lukee potilastietojärjestelmässä; "Allekirjoittaneella ei tiedossa mitään lääkitystä, mikä voisi muuttaa pitkään jatkunutta ahdistuneisuutta ja negatiivisia ajatuksia."
No en kyllä itsekään usko lääkityksellä olevan osaa siihen että alkaisin joskus voimaan paremmin.

Tämä teksti taitaa olla tässä, haluaisin aktivoitua blogini suhteen mutta saa nähdä alkaako ajatuksia kirjoitettavaksi tulla loputtoman uupumuksen takaa.  




11 kommenttia:

  1. Tervehdys!

    Kiva, kun kirjoittelit. Olin jo huolissani sinusta. Ootko kuullut Klubitalosta? Se voisi olla eräs paikka, mihin mennä. Jos olet kiinnostunut keskustelemaan lisää, olisi yksi lääkinnällinen kuvio mikä voisi olla kokeilemisen arvoinen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen ollutkin aikanaan Klubitalolla mutta se jäi. Mikähän lääkinnällinen kuvio?

      Poista
  2. Ketamiini-infuusio on todettu tehokkaaksi hoidoksi lääkeresistentin masennuksen hoidossa. Toisaalta itse olen todennut, että vaikea-asteinen masennus on aina yksilöllistä ja se vaatii monia hoitokeinoja ja niiden yhdistelmiä. Hyvän terapeutin löytäminen on oma juttunsa ja sopivan terapeutin löytäminen on tosi vaikeaa. Itse olen ollut itsemurhan partaalla monta kertaa ja aina jokin minussa on estänyt sen toteuttamisen, ehkä rohkeus puuttunut tai olen alkanut miettimään toisten tänne puolelle jäävien surua. Ymmärrän tuskasi ja toivon, että löytäisit oman polun, jonka seuraaminen on mahdollista. Odotan kirjoituksiasi.

    VastaaPoista
  3. Itseasiassa mulle mietittiin tuota ketamiini-infuusiota ja olin suostumassakin siihen, kunnes selvisi etten siihen pääse aiemmin sairastetun psykoosin takia. Luulin kirjoittaneeni siitä tänne mutta muistin kai väärin.
    Kiitos sulle sanoistasi !

    VastaaPoista
  4. Jaathan kokemuksesi jatkossakin,kunhan tunnet jaksavasi. Olen nyt lukenut koko blogisi läpi ja saanut paljon mietittävää, omaan elämäänikin. Kiitos.Olet mielessäni koko ajan, toivon jaksamista.

    VastaaPoista
  5. Hei,Kaikki loputon kauneus,kaikki järjettömyys... Tulit taas mieleeni, miten jakselet,minäkin odotan kirjoituksiasi.
    Kuuntelin Valot pimeyksien reunanoilla-Apulanta ja kyyneleet rupesi valumaan,pitkästä aikaa.

    VastaaPoista
  6. Kuinka jakselet? Kevät on raskasta aikaa, kun lisääntyvä valokaan ei paranna oloa, vaan päinvastoin. Sisäinen pimeys on entistä musertavampi. Tämä kuolemanvakava sairaus ei näy ulospäin ja sitä eivät lääkäritkään tunnu käsittävän. Toivon voimia ja jaksamista sinulle.

    VastaaPoista
  7. Päivittäin katson,josko olisit taas jaksanut kirjoitella,-odottelen vähän huolissanikin. Tosi outoa..enhän edes tunne sinua. Sinun rehellinen kirjoittaminen kuitenkin teki minuun suuren vaikutuksen. Illalla ajattelin Veksin kirjoitusta. Itselläni ristiriitaista, olen aina pitänyt auringosta /valosta,mutta ei auta valon määräkään jaksamiseen, Veksi on oikeassa,vaikea ymmärtää,ken itse ei ole kokenut. Minäkin toivon, että saisit pientä toivoa ja jaksamista,et ole yksin. Olet mielestäni rohkea ja kiinnostava ihminen!

    VastaaPoista
  8. Kiitos teille paljon, lämmittää todella paljon mieltä tuollaiset viestit ! Arvostan suuresti.
    Vointi on ollut aika heikkoa ja henkisen kivun lisäksi on tullut fyysisiä kipuja. Kirjoitan joku päivä kun taas jaksan. Voimia teillekin <3

    VastaaPoista
  9. Voi kuinka iloiseksi tulin,kun olit vastannut. Joka ilta olen pyytänyt apua sinulle iltarukouksessa..vaikka en uskovaiseksi itseäni tunnekkaan. Voin vain kuvitella tuntemuksisasi. Itse olen ikuinen murehtija, yleensä ihmisistä-ja kaikesta.Huoli tuntuu olevan on aina läsnä...milloin mistäkin. Harmi, että sinulle on tullut lisää kestämistä,. Yritä ajatella, elämä on aaltoliikettä. Ajallaan tulossa parempiakin aikoja vielä. Usko, että hyvä voittaa... Jaksamista.

    VastaaPoista